Je hebt goeie voornemens en je wil starten met gezonde voeding gecombineerd met sporten. Maar welke sport past nu eigenlijk bij jou? Wat zijn jouw opties?

Aerobic, badminton, cricket, dansen, enduro motorcross, fitness, golf, handbal, ijshockey, judo, kickboksen, langlaufen, mountainbike, netbal, oosterse verdedigingssport, padel, qigong, rugby, schaatsen, tafeltennis, unihockey, veldrijden, wandelen, xare, yoga en zwemmen. Met een beetje moeite en verbeelding vinden we voor elke letter van het alfabet wel een sport. Maar deze lijst is verre van volledig, er bestaan uiteraard nog veel meer sporten want voor sommige letters zijn er wel 20 sporten! Maar zit er ook iets voor jou bij in dit uitgebreide aanbod??

Sporten hoort ontegensprekelijk bij een gezonde levensstijl. Het werkt preventief bij ziektes want je verkleint het risico op metabole aandoeningen zoals diabetes type 2, obesitas en hart- en vaatziekten. Het geeft je bovendien meer energie en achteraf heb je ook altijd een voldaan gevoel door de endorfine en de dopamine die vrijkomen. Het geeft ook een boost aan je mentale gezondheid en het verbetert je stressregulatie.

Het merendeel van de volwassen Belgen voldoet helaas niet aan de beweegrichtlijnen van de Hoge Gezondheidsraad. Om goed te zijn zou je 3 uur per week moeten sporten en 2 keer per week spierversterkende oefeningen moeten doen. Sporten waarbij je ademhaling en hartslag omhoog gaan. Dus geen denksporten of caf├ęsporten helaas. Elke stap die je zet telt want het grootste probleem is ons sedentair gedrag, we zitten te veel. Zitten is het nieuwe roken. Kies daarom om te beginnen een sport uit die je leuk vindt, die bij jou past. Zo is de kans dat je het volhoudt veel groter.

Neem de volgende punten in overweging bij de keuze van jouw (nieuwe) sport:

  • Sport je graag in groepsverband of liever individueel?

Sommige mensen gaan graag alleen lopen, alleen fietsen, alleen naar de fitness.

Andere doen dit graag in groepsverband om samen te kunnen gaan, mekaar te motiveren en achteraf samen iets te gaan drinken.

Je kan ook in ploegverband sporten zoals dat onder andere het geval is bij voetbal, handbal, basketbal, volleybal en hockey. Je traint en speelt wedstrijden samen. Samenwerking en samenhorigheid zijn heel belangrijk. Je moet op mekaar ingespeeld zijn en een tactiek klaar hebben als ploeg.

  • Wat is jouw doel?

Doe je aan sport omdat het gezond is en omdat het ontspannend werkt? Prima. Recreatief sporten zonder winst of verlies kan je lekker stressvrij beoefenen.

Of wil je doelen bereiken en eerder competitief sporten? Tijden verbeteren, wedstrijden winnen, individueel of collectief sterker worden. Haal het beste uit jezelf en vier jouw overwinning. Leer ook omgaan met verlies en teleurstelling. Accepteer dat je niet altijd alles kan verwezenlijken wat je voor ogen had. Laat er je motivatie niet door zakken.

  • Wil je iets bijleren?

Wil je bewegingen doen die je al kan of wil je nieuwe zaken aanleren? Allerlei gevechtssporten, atletiek, yoga, turnen en andere technische sporten lenen zich daar goed voor. Nieuwe technieken aanleren is uitdagend en leerrijk.

Het kan ook zijn dat je technisch voldoende onderlegd bent en je jouw sport liever onderhoudend beoefend zonder te trainen op de technische vaardigheden.

  • Ben je flexibel in tijd?

Wil je elke week op dezelfde, vaste tijdstippen sporten of wil je zelf kunnen bepalen wanneer je gaat sporten. Heb je een drukke, onvoorspelbare agenda of kan je gemakkelijk tijd vrij maken? Als je jezelf vaak moet afmelden is dat niet fijn, ten eerste niet voor jezelf maar ook niet voor anderen. In clubverband heb je natuurlijk niet die flexibiliteit die je hebt als je alleen sport want je engageert jezelf om aan te treden op tijdstippen dat je verwacht wordt als ploeg.

Er is ook nog een groot verschil tussen sporten die je een uurtje gaat beoefenen en duursporten die telkens enkele uren van jouw kostbare tijd vergen (wel een nuttige en gezonde tijdsbesteding).

  • Wil je buiten of binnen sporten?

Ben je een avontuurlijk natuurmens en hou je van de buitenlucht zowel in zomer- als in winterdag?

Of sport je liever binnen waar het nooit te warm of te koud is en waar je geen aangepaste, weersafhankelijke kledij nodig hebt?

  • Wil je sporten aan hoge of lage intensiteit?

Hou je van intensieve sporten zoals HIIT, gevechtsporten, hardlopen (15 km/u), fietsen (30km/u) en squash? Of eerder van de rustigere sporten zoals bowlen, paardrijden, yoga, zeilen en wandelen (5 km/u)? Basketbal, dansen, waterpolo, voetbal en tennis liggen er ergens tussen in.

  • Ben je blessuregevoelig?

Sommige sporten zijn misschien niet (meer) aan jou besteed omdat je op bepaalde plaatsen erg blessuregevoelig bent of een oude blessure met je mee draagt. Het is altijd fijn om je grenzen te verleggen maar je lichaam moet het ook toelaten. Luisteren naar je lichaam is ontzettend belangrijk. Wat wil je nog en wat kan je nog?

  • Wil je met een coach of zonder coach sporten?

Vind jij altijd zelf voldoende motivatie om uit je luie zetel te komen of heb je eerst een schop onder je kont nodig? Laat jij je kopje snel hangen als je een doel niet haalt of put je daar juist weer energie uit? Heb je af en toe nood aan een schouderklopje of deel je die al genoeg uit aan jezelf? Heb je iemand nodig die jou technisch, tactisch en mentaal sterker maakt of kan je alles alleen aan? Heb je iemand nodig die jou begeleidt en motiveert of doe je het allemaal op eigen houtje?

De conclusie is dat er, met een beetje moeite, voor iedereen wel een geschikte sport te vinden is. Heb jij de jouwe al ontdekt? Zorg ervoor dat je het graag doet en dat je er plezier aan beleeft dan blijf je het ook volhouden. En wees er maar zeker van dat het goed is voor je gezondheid. Kom in actie, kom uit die luie zetel en zoek een sport uit die bij je past! Maak plannen en doelen en ga ervoor! Je zal er zowel fysiek als mentaal wel bij varen!

Sportieve groet,

Tim